torsdag 9. september 2010

Medievaner




Medienes fremtid er digital

Innholdet i begrepet media har eksplodert de siste årene. 70 prosent av nettsidene ungdom er innom daglig, fantes ikke for sju år siden, og ungdom bruker nesten 40 prosent av tiden sin på dataen. Når en elev er ferdig med ungdomsskolen har han brukt mer tid på medier enn på skolen. Salg av løssalgsaviser, bøker og filmer minker mer og mer. Derimot øker bruken av nettaviser,  lydbøker og ulovlig nedlasting av filmer betraktelig.

En undersøkelse gjort blant elevene som går første året på medielinja ved Kongsberg videregående skole viser at internett helt klart er det folk bruker mest i løpet av en dag. Hele 97 prosent av ungdommene brukte internett dagen før undersøkelsen. Det er dette som tar opp det meste av tiden deres og det er her de får mest informasjon på kortest mulig tid. Diverse chatteprogrammer som MSN og skype ble brukt av 87 prosent, og Facebook og Twitter er de mest populære sosiale nettsidene. Ungdommen bruker også nettet til å sende og motta e-post, se filmer, laste ned musikk og spille nettspill.

Kun halvparten av Norges befolkning er innom et bibliotek hvert år, i følge Norsk kulturbarometer 2008. Dette tallet har holdt seg stabilt de siste årene, men det som derimot vekker oppsikt er at tallet unge besøkende synker. Andelen bibliotekbesøkende i alderen 16-19 år sank med 75 prosent i 1991 til 55 prosent i 2008. Etter grunnleggelsen av Wikipedia 15. januar 2001  Derimot øker salget av lydbøker, mens antallet av de som leser bøker har holdt seg relativt stabilt det siste året. I medieklassen var det kun 10 prosent som leste en bok den aktuelle dagen, derimot leste 78 prosent en avis.

Fotograf: Anthony Nelzin

Lokalavisa, for disse elevene Laagendalsposten, var den avisa som ble foretrukket og nesten alle som leste avis leste denne. Deretter fulgte VG med 47 prosent og Dagbladet med 23,3 prosent. 13 prosent av de spurte leste ikke avis i det hele tatt. Grunnen til at ungdommene leser avisa er for å holde seg oppdatert på ting som skjer rundt seg. Lokalstoff og kulturstoff er det som blir mest lest, tett fulgt av sport og utenriksstoff.

En stor trussel for løssalgsavisene er nettaviser. Opplaget på aviser har gått jevnt ned de siste årene, men den største nedgangen var i 2009. Mange flere bruker nettaviser, og dette er en naturlig prosess ettersom vi tilbringer mer og mer tid foran pc-skjermen. En gjennomsnittsdag i 2009 leste 40 prosent av befolkningen en eller flere aviser på nett. Flere aviser har kuttet ut søndagsutgaven de siste årene, og hvis dette fortsetter kan det hende vi plutselig blir nødt til å lese alle aviser digitalt.

Oversikten viser antall papiraviser og nettaviser lest på en gjennomsnittsdag i perioden 2001-2009, tallene er oppgitt i prosent. 
På denne oversikten ser vi at leste av leste aviser totalt holder seg stabilt. Papiravisene har blitt byttet ut med aviser på nett de ni siste årene.





En ting er hvert fall sikkert, digital kommunikasjon er kommet for å bli, og det er ikke mye å gjøre for å stoppe det. Flere ungdommer har uttalt at de følte seg ensomme og isolert dersom de gikk uten noen som helst form for digital kommunikasjon med resten av verden en hel dag. Det er spesielt yngre generasjoner som er utsatt. Begynner vi kanskje å bli for avhengige? Dette er oppsiktsvekkende, men allikevel sant. Konvergens er noe som har vært kjent lenge. Hvem vet, om ti år vil kanskje absolutt hele vår digitale verden, både radio, aviser, pc, mobil, kameraer med alle redigeringsmuligheter, TV og alle funksjonene som følger med, befinne seg inne i en liten datamaskin. 


Kilder:
Elevundersøkelse fra MIK 1

Bilder: Bilder:

3 kommentarer:

  1. Her har du gjort en grundig redegjørelse med mye aktuelt stoff. En god start for å utvikle fagskrivingen videre. Et spørsmål i farta - hva er kilden til undersøkelsen av amerikansk ungdom?

    SvarSlett
  2. Jeg tok feil, det var ingen undersøkelse, bare sitater som fortalte hvordan de følte seg hvis de ikke kunne ha kontakt med andre en hel dag. Har endra på det nå.

    SvarSlett
  3. Kjempe bra innlegg. Veldig oversiktlig og saklig, bra stoff. Veldig fin header også.

    SvarSlett